"Borgia" album 3: "P這mienie stosu"

 

Trzeci album z serii "Borgia" sp馧ki autorskiej Jodorowsky Manara zatytu這wany "P這mienie stosu" kontynuuje opowie嗆 o Rodrigu Borgii, za這篡cielu s造nnego rodu nazywanego pierwsz mafi w historii.

W poprzednich cz窷ciach komiksu poznali鄉y posta kardyna豉 Borgii, kt鏎y dzi瘯i zagrywkom politycznym, sprytnym intrygom, a przede wszystkim wielkim pieni康zom w 1492 roku osi庵n掖 sched po papie簑 Innocentym VIII i zasiad na papieskim tronie jako Aleksander VI. Swoj w豉dz w Pa雟twie Ko軼ielnym umocni twardymi, zdecydowanymi rz康ami opartymi g堯wnie na kupczeniu godno軼iami i urz璠ami ko軼ielnymi oraz na nepotyzmie. R闚nocze郾ie jego antyfrancuska polityka doprowadzi豉 w 1494 roku do najazdu kr鏊a Karola VIII na Neapol, inicjuj帷 tak zwane wojny w這skie. W tym miejscu rozpoczyna si akcja "P這mieni stosu" pod捫aj帷a mniej wi璚ej chronologicznie tokiem zdarze historycznych i ukazuj帷a dalsze zmagania Aleksandra VI w walce o w豉dz.

Omawiany komiks nie jest jednak komiksem stricte historycznym, mimo i opowiada o autentycznych postaciach i wydarzeniach; w znacznej mierze opiera si na legendzie Aleksandra VI, papie瘸, pod kt鏎ego rz康ami Pa雟two Ko軼ielne sta這 si siedliskiem zepsucia moralnego. O upadku obyczaj闚 w stolicy Ko軼io豉 na prze這mie XV/XVI wieku pisali ju 闚cze郾i kronikarze (np. Johann Burchard), zarzucaj帷 Aleksandrowi VI m.in. uczestnictwo w publicznych orgiach czy wsp馧篡cie z w豉sn c鏎k. Fabu豉 komiksu w lwiej cz窷ci skupia si w豉郾ie na tej niemoralnej stronie jego zachowa. Dzisiejsi historycy dalecy s jednak od ferowania jednoznacznych s康闚 i podchodz sceptycznie do rewelacji, jakimi naros豉 przez wieki legenda Borgii. Niew徠pliwie jest prawd, 瞠 za jego rz康闚 dworem papieskim zacz窸y rz康zi w niespotykany dot康 spos鏏 symonia, nikolaizm i nepotyzm. Wydaje si, 瞠 pod tym wzgl璠em opowie嗆 dosy realistycznie oddaje klimat tamtych czas闚, aczkolwiek nale篡 zwr鏂i uwag, 瞠 komiks bierze pod uwag wersj najczarniejsz z czarnych. Bli瞠j mu do ksi捫ki "Rodzina Borgi闚" Mario Puzo ni do prawdy historycznej. Nic dziwnego, 瞠 tak emocjonuj帷y 篡ciorys i no郾a tematyka sta造 si inspiracj dla Alexandro Jodorowsky'ego do stworzenia scenariusza komiksowego.

Rodem Borgi闚 Jodorowsky zainteresowa si jeszcze na pocz徠ku lat siedemdziesi徠ych, kiedy wraz z Irm Serrano przygotowywa w Meksyku przedstawienie sztuki teatralnej zatytu這wanej "Lukrecja Borgia". Spory i k堯tnie doprowadzi造 w闚czas do fiaska wsp鏊n realizacj przedstawienia i ka盥e z re篡ser闚 kontynuowa這 swoj w豉sn wizj. Przedsi瞝zi璚ie Jodorowsky'ego sko鎍zy這 si ca趾owit kap, niemniej, jak wida, historia Borgi闚 okaza豉 si na tyle inspiruj帷a, 瞠 po latach Chilijczyk postanowi do niej powr鏂i. Tym razem w formie komiksowej. Scenariusz przez niego napisany to przede wszystkim mieszanina kolejnych intryg, skandali, obraz闚 przemocy i seksu. Fabu豉 stanowi niestety tylko pretekst do ukazywania sensacyjnych scen. O ile mog這 to ekscytowa w pierwszym albumie serii, to od Jodorowsky'ego chcia這by si oczekiwa, i wzbogaci opowie嗆, miast epatowa odbiorc kolejnymi obrazami demoralizacji i okrucie雟twa, gdy te, pocz患szy od tomu drugiego, nie wnosz wiele do opowie軼i. Zamiast pe軟i rol 鈔odka nadaj帷ego koloryt ciekawej historii, s podstaw, na kt鏎ej zbudowany jest ca造 komiks.

Mi這郾icy tw鏎czo軼i Jodorowsky'ego przyzwyczajeni do historii przepe軟ionych mistyk, ezoteryzmem i filozofi mog by zdziwieni, poniewa jest to bodaj jeden z jego najbardziej "zwyczajnych" i logicznych scenariuszy. Niestety, r闚nocze郾ie jest to jedna z bardziej schematycznych i przewidywalnych historii autora. Jednowymiarowa, p豉ska narracja pozbawiona jest dramatyzmu, przez co nie wywo逝je emocji i szybko nudzi czytelnika.

Za opraw plastyczn "Borgii" odpowiedzialny jest Milo Manara, a scenariusz skupiaj帷y si w znacznej mierze na erotyce daje w這skiemu mistrzowi komiks闚 dla doros造ch szerokie pole do popisu. Wszechobecna golizna, g堯wnie kobieca (znakomicie narysowana), cieszy b璠zie przede wszystkim m瘰kie oko. Wysoka dba這嗆 o rzetelne przedstawienie reali闚 szesnastowiecznego 鈍iata, dok豉dny, bogaty w detale rysunek czyni seri przyjemniejsz w ogl康aniu ni w lekturze. Ponadto album "P這mienie stosu" zosta wydany w formacie wi瘯szym od standardowego A4, co dodatkowo zwi瘯sza wizualn przyjemno嗆 obcowania z nim; plansze s ogromne i prezentuj si naprawd dobrze. Wydawca potrafi zwr鏂i uwag Czytelnika na te elementy komiksu, kt鏎e s jego najwi瘯szym atutem. Brawa dla oficyny Taurus Media za wysok jako嗆 polskiego wydania.

Reasumuj帷, musz stwierdzi, 瞠 "P這mienie stosu" nie odbiegaj poziomem scenariusza od poprzednich cz窷ci serii, przez co pozostaje ona pozycj przede wszystkim dla mi這郾ik闚 talentu Milo Manary. Z逝dze na zmian p造tkiej fabu造 nie pozostawia zapowied ostatniego ju albumu przewidzianego na ten rok. Mimo to mam nadziej, 瞠 Taurus Media nie da czeka polskim czytelnikom i podobnie jak mia這 to miejsce z "P這mieniami stosu", wyda kolejn cz窷 komiksu r闚nocze郾ie z jego francusk premier, czego sobie i Wam 篡cz.

Miko豉j Ratka

"Borgia" tom 3: "P這mienie stosu"
Tytu orygina逝: "Les flammes du b?cher"
Scenariusz: Alexandro Jodorowsky
Rysunki: Milo Manara
T逝maczenie: Magdalena Kurzyna
Wydawca: Taurus Media
Data wydania: 1.12.2008
Wydawca orygina逝: Gl幯at - Drugstore
Data wydania orygina逝: 3.12.2008
Liczba stron: 48
Format: 22,2 x 29,7 cm
Oprawa: twarda
Papier: kredowy
Druk: kolorowy
Dystrybucja: ksi璕arnie
Cena: 35,90 z