"Sandman" tomy 8 i 9: "Zabawa w ciebie"

 

Wiele małych dziewczynek śni o tym, żeby być księżniczkami. Wiele małych dziewczynek jest tymi księżniczkami w dzieciństwie, ale potem dorosłość odbiera im marzenia i sny. A co, jeśli wyśniona rzeczywistość naprawdę istnieje? Co jeśli poddani tęsknią za swoją księżniczką, która ich opuściła? A co, jeśli będąc w zagrożeniu postanawiają wezwać ją na pomoc? Gaiman po raz kolejny udowadnia, że jego wyobraźnia nie zna granic, a talent do tworzenia niesamowitych historii czyni go scenarzystą wybitnym.

Wyjątkowa jest postać głównej bohaterki. Już samo jej imię - Barbie, czy też imię jej byłego chłopaka - Ken, uroda plastikowej blondynki oraz pragnienie bycia księżniczką, tworzą jakże wyrazisty obraz i jakże wyraziste skojarzenia z wizerunkiem znanej lalki. Skojarzenie to nie ma wcale na celu wywołanie emocji negatywnych, czyli łączących się przede wszystkim ze sztucznością. Tym bardziej, gdy coś niematerialnego okazuje się być jak najbardziej rzeczywiste.

Barbie nie śni, ale okazuje się, że świat z jej dziecięcych snów istnieje. Kraina jest, według słów Oneirosa, "jedną z najodleglejszych wysepek snu" znajdującą się gdzieś na peryferiach Śnienia. Ów bajkowy świat został odrzucony przez główna bohaterkę, zapomniany, wyparty do podświadomości i egzystuje na granicy niebytu jako autonomiczna jednostka.

Kraina potrzebuje swojej księżniczki. Kraina, czyli główne postacie związane z księżniczką. Są to: szczur Wilkinson, papuga Luz i małpka Prinado. To one postanawiają skontaktować się z księżniczką Barbarą, przekroczyć granice światów, by przywołać ją do Krainy zagrożonej przez Kukułkę. Kim jest Kukułka i czego chce od głównej bohaterki, to kwesta bardzo interesująca i ciekawie rozwiązana przez Gaimana. Trudno zdradzić coś więcej nie zabierając przyjemności poznawania intrygi.

Gaiman powołał w tej historii do życia wiele wyrazistych postaci. Mamy transwestytę Wandę, który jest najlepszą przyjaciółką Barbie. Mamy sąsiadki Hazel i Foxglove, które łączy uczucie. Pojawia się także zajmująca się czarami i znająca osobiście Morfeusza Tesalia potrafiąca kontaktować się między światami. Również wyraziste są postacie z Krainy, przede wszystkim zaś Kukułka.

Warto przez lekturą komiksu uświadomić sobie istotę Kukułki, bo jest to kluczowe do zrozumienia pewnych treści. Kukułka, oczywiście, jest ptakiem podrzucającym swoje jajka do gniazd innych ptaków, kukułka nie troszczy się o swoje pisklęta. Te zaś, żyjąc w gniazdach innych ptaków eliminują ich własne potomstwo. Można powiedzieć fakty powszechnie znane, ale Gaiman potrafił oprzeć na nich jedną ze swoich sennych opowieści i wyszło mu to bardzo dobrze.

Gaiman zmniejszył w tej opowieści rolę Oneirosa. Tak naprawdę Władca Śnienia odgrywa rolę epizodyczną, rolę obserwatora kontrolującego ostatecznie całą sytuację, mającego władzę nad wszystkim, co ma miejsce w jego królestwie. Zabieg to bardzo udany, pozwala na opowiedzenie zupełnie odrębnej historii gdzieś w powiązaniu z głównym bohaterem serii. Daje to również chwilę wytchnienia Sandmanowi po wydarzeniach z "Pory mgieł", gdzie nacisk położony został przede wszystkim na jego osobę.

Rozdzielenie sześciu rozdziałów na dwie części było w polskim wydaniu krokiem nienajlepszym. Po pierwsze, może najbardziej trywialnie, oba tomy osobno były droższe niż byłoby to w przypadku pojedynczego wydania. Po drugie, sztuczność podziału niekorzystnie wpływa na odbiór historii - trudno oceniać oba tomy osobno. W przypadku "Pory mgieł" ów podział wpłynął trochę negatywnie na przyjęcie całości, ponieważ po pierwszym, trzymającym w napięciu tomie przyszedł ten drugi, bardziej refleksyjny, mniej intrygujący, mogący się mniej podobać, tymczasem historia jako całość była niczego sobie.

"Zabawa w ciebie" to historia bardzo dobra. Zarówno wykreowane postacie realistyczne oraz te ze świata snu są genialne. Również bajkowość Krainy jest wspaniałym przykładem na stwarzane przez Gaimana niespotykane światy. Starcie się tych dwóch rzeczywistości - tej autentycznej i tej sennej wychodzi autorowi wybornie. "Sandman" to wyjątkowa seria. Szkoda, że nie jest wydawana regularnie. Do jej zakończenia pozostaje wciąż długa droga.

Jakub "Tiall" Syty

 

"Sandman" tom 8: "Zabawa w ciebie" cz. 1
Tytuł oryginału: A Game of You
Scenariusz: Neil Gaiman
Rysunki: Shawn McManus, Colleen Doran, George Pratt, Dick Giordano
Kolory: Danny Vozzo
Okładka: Dave McKean
Tłumaczenie: Paulina Braiter
Wydawca: Egmont Polska
Data wydania: 09.2004
Wydawca oryginału: DC Comics - Vertigo
Data wydania oryginału: 1991, 1992
Liczba stron: 84
Format: 17 x 26 cm
Oprawa: miękka
Papier: offsetowy
Druk: kolorowy
Dystrybucja: księgarnie
Cena: 24,90 zł

"Sandman" tom 9: "Zabawa w ciebie" cz. 2
Tytuł oryginału: A Game of You
Scenariusz: Neil Gaiman
Rysunki: Shawn McManus, Colleen Doran i inni
Tłumaczenie: Paulina Braiter
Wydawca: Egmont Polska
Data wydania: 11.2004
Wydawca oryginału: DC Comics - Vertigo
Data wydania oryginału: 1993
Liczba stron: 96
Format: 17 x 26 cm
Oprawa: miękka
Papier: offsetowy
Druk: kolorowy
Dystrybucja: księgarnie
Cena: 24,90 zł