Torso - historia prawdziwa

 

Torso to historia prawdziwa, przedstawia śledztwo w sprawie pierwszego udokumentowanego amerykańskiego seryjnego mordercy zwanego "torso killer from Cleveland". Czarna brutalna rzeczywistość, w której Bendis (oraz współautor, jego przyjaciel Marc Andreyko) sięga do mrocznych pokładów naszej jaźni. Opowiada ciekawy kawałek kryminalnej historii przedwojennej Ameryki. Tym ciekawszej, bo można było oddać graficznie czasy gości w kapeluszach z maszynowymi spluwami w lśniących limuzynach. Pyszne retro. Bendis rysunkowo sprawił się znakomicie, dojrzał w pełni do opowiadania mrocznych kryminałów (Torso to jego ostatni niezależny kryminał po Fire, Goldfish i Jinx). Czarno-białe rysunki z przytłaczającą przewagą czerni z wplecionymi gdzieniegdzie oryginalnymi zdjęciami ofiar i miejsc. To robi wrażenie. Nie zawiódł także kadrując - kiedy pożyczyłem komiks zupełnemu laikowi, stwierdził że czytał go niczym obrazkowy film (nota bene tak czytał, że okładkę podarł, grrr).

A oto kilka suchych słów jakie specjalnie dla KZ wypowiedział Arek Czerwiński - współautor książki "Seryjni mordercy", a które tak zapamiętałem: Pierwszych zbrodni dokonał w 1935 roku. W sumie "torso killer" posądzany jest o 12 zbrodni, tyleż ofiar znaleziono. Zabijał kobiety i mężczyzn. Dzieci nie zabijał. Ostatnia ofiarę odnaleziono w 1938. Wspólną cechą morderstw była dekapitacja nożem i okaleczanie ciał (kastracja to tylko początek repertuaru). Był precyzyjny niczym chirurg i silny. Podejrzewano, że miał wykształcenie medyczne. Jeden z ujętych podejrzanych przyznał się do zbrodni (jednej) i powiesił w więzieniu. Sekcja wykazała u niego dwa pęknięte żebra, zatem słuszna wydaje się hipoteza, że był zmuszany do składania fałszywych zeznań. Ofiary pochodziły z nizin społecznych, po spaleniu przez policję okolicznych slumsów morderstwa ustały. Śledztwo w sprawie "torso klillera" prowadził sam Eliot Ness (to ten pan, który wsadził Ala Capone i rozbił jego gang). Ness specjalnie przyjechał z Chicago do Cleveland i objął posadę "director of public safety". Regularnie otrzymywał pocztówki od zabójcy. Ness wytypował nawet sprawcę, ale... Aha, w 1940 znaleziono kolejne 3 ciała po dekapitacji.

A jak jest w komiksie? Warto przeczytać.

Torso to komiks dobrze ilustrujący pewien historyczny czas, oddający realia dochodzenia do rozwikłania zbrodni i pokazujący wyimek ludzkiej jaźni - chory, przerażający, ale ciekawy.

Adam "mykupyku" Gawęda

 

Eliot Ness to jedna z ikon ameryki. Kojarzona bezpośrednio z Alem Capone, Nietykalnymi i Chicago czasów prohibicji. Postać ta wydawać by się mogło całkowicie przez kino i książkę wyeksploatowana, nabiera rumieńców dopiero w komisie Bendisa. A dzieje się tak przede wszystkim dzięki, nazwijmy to, ludzkiemu podejściu do tego bohatera. Autorzy komiksu nie zmagają się z legendą - Ness to przede wszystkim policjant, dopiero później legendarny postrach nielegalnych browarów. Mało tego, to nie scenarzysta ma problemy z tą postacią i mitem z nią związanym. To Elliot Ness ma problem, nie radząc sobie zupełnie z popularnością i oczekiwaniami względem swojej legendy. Ba! On sam tą legendę podtrzymuje, nie mogąc zdecydować się kim tak naprawdę chce być; zwykłym gliną, politykiem, czy wreszcie szczęśliwym mężem. Czytając Torso (co na marginesie sprawą prostą nie jest- Bendis posługuje się językiem Ameryki lat 30) momentami miałem wrażenie, że cała sprawa zabójcy jest jedynie tłem dla opowieści o twórcy Nietykalnych. Faktycznie sprawa torso kilera pogrzebała jego polityczną karierę, wniosek z lektury komiksu Bendisa i Andreyko jest taki, że pogrążyła nie tylko polityka ale także policjanta i w końcu człowieka.Tak jak w innych komiksach Bendisa także w Torso znajdziemy galerię doskonałych drugoplanowych postaci, każda z nich nie jest pozostawiana sama sobie - gra i to bardzo dobrze w tym komiksowym filmie. To nie jest przyjemna lektura na miły samotny wieczór, to trzymający w napięciu doskonale skonstruowany i opowiedziany kryminał.

Karol Konwerski

Scenariusz
Brian Michael Bendis
Marc Andreyko

Rysunki:
Brian Michael Bendis

Wydawca:
Image Comics, luty 2001
Cena: $24.95
Stron: 280
Kolor: biało - czarny