"Borgia" album 3: "P³omienie stosu"

 

Trzeci album z serii "Borgia" spó³ki autorskiej Jodorowsky Manara zatytu³owany "P³omienie stosu" kontynuuje opowie¶æ o Rodrigu Borgii, za³o¿ycielu s³ynnego rodu nazywanego pierwsz± mafi± w historii.

W poprzednich czê¶ciach komiksu poznali¶my postaæ kardyna³a Borgii, który dziêki zagrywkom politycznym, sprytnym intrygom, a przede wszystkim wielkim pieni±dzom w 1492 roku osi±gn±³ schedê po papie¿u Innocentym VIII i zasiad³ na papieskim tronie jako Aleksander VI. Swoj± w³adzê w Pañstwie Ko¶cielnym umocni³ twardymi, zdecydowanymi rz±dami opartymi g³ównie na kupczeniu godno¶ciami i urzêdami ko¶cielnymi oraz na nepotyzmie. Równocze¶nie jego antyfrancuska polityka doprowadzi³a w 1494 roku do najazdu króla Karola VIII na Neapol, inicjuj±c tak zwane wojny w³oskie. W tym miejscu rozpoczyna siê akcja "P³omieni stosu" pod±¿aj±ca mniej wiêcej chronologicznie tokiem zdarzeñ historycznych i ukazuj±ca dalsze zmagania Aleksandra VI w walce o w³adzê.

Omawiany komiks nie jest jednak komiksem stricte historycznym, mimo i¿ opowiada o autentycznych postaciach i wydarzeniach; w znacznej mierze opiera siê na legendzie Aleksandra VI, papie¿a, pod którego rz±dami Pañstwo Ko¶cielne sta³o siê siedliskiem zepsucia moralnego. O upadku obyczajów w stolicy Ko¶cio³a na prze³omie XV/XVI wieku pisali ju¿ ówcze¶ni kronikarze (np. Johann Burchard), zarzucaj±c Aleksandrowi VI m.in. uczestnictwo w publicznych orgiach czy wspó³¿ycie z w³asn± córk±. Fabu³a komiksu w lwiej czê¶ci skupia siê w³a¶nie na tej niemoralnej stronie jego zachowañ. Dzisiejsi historycy dalecy s± jednak od ferowania jednoznacznych s±dów i podchodz± sceptycznie do rewelacji, jakimi naros³a przez wieki legenda Borgii. Niew±tpliwie jest prawd±, ¿e za jego rz±dów dworem papieskim zaczê³y rz±dziæ w niespotykany dot±d sposób symonia, nikolaizm i nepotyzm. Wydaje siê, ¿e pod tym wzglêdem opowie¶æ dosyæ realistycznie oddaje klimat tamtych czasów, aczkolwiek nale¿y zwróciæ uwagê, ¿e komiks bierze pod uwagê wersjê najczarniejsz± z czarnych. Bli¿ej mu do ksi±¿ki "Rodzina Borgiów" Mario Puzo ni¿ do prawdy historycznej. Nic dziwnego, ¿e tak emocjonuj±cy ¿yciorys i no¶na tematyka sta³y siê inspiracj± dla Alexandro Jodorowsky'ego do stworzenia scenariusza komiksowego.

Rodem Borgiów Jodorowsky zainteresowa³ siê jeszcze na pocz±tku lat siedemdziesi±tych, kiedy wraz z Irm± Serrano przygotowywa³ w Meksyku przedstawienie sztuki teatralnej zatytu³owanej "Lukrecja Borgia". Spory i k³ótnie doprowadzi³y wówczas do fiaska wspóln± realizacjê przedstawienia i ka¿de z re¿yserów kontynuowa³o swoj± w³asn± wizjê. Przedsiêwziêcie Jodorowsky'ego skoñczy³o siê ca³kowit± kap±, niemniej, jak widaæ, historia Borgiów okaza³a siê na tyle inspiruj±ca, ¿e po latach Chilijczyk postanowi³ do niej powróciæ. Tym razem w formie komiksowej. Scenariusz przez niego napisany to przede wszystkim mieszanina kolejnych intryg, skandali, obrazów przemocy i seksu. Fabu³a stanowi niestety tylko pretekst do ukazywania sensacyjnych scen. O ile mog³o to ekscytowaæ w pierwszym albumie serii, to od Jodorowsky'ego chcia³oby siê oczekiwaæ, i¿ wzbogaci opowie¶æ, miast epatowaæ odbiorcê kolejnymi obrazami demoralizacji i okrucieñstwa, gdy¿ te, pocz±wszy od tomu drugiego, nie wnosz± wiele do opowie¶ci. Zamiast pe³niæ rolê ¶rodka nadaj±cego koloryt ciekawej historii, s± podstaw±, na której zbudowany jest ca³y komiks.

Mi³o¶nicy twórczo¶ci Jodorowsky'ego przyzwyczajeni do historii przepe³nionych mistyk±, ezoteryzmem i filozofi± mog± byæ zdziwieni, poniewa¿ jest to bodaj jeden z jego najbardziej "zwyczajnych" i logicznych scenariuszy. Niestety, równocze¶nie jest to jedna z bardziej schematycznych i przewidywalnych historii autora. Jednowymiarowa, p³aska narracja pozbawiona jest dramatyzmu, przez co nie wywo³uje emocji i szybko nudzi czytelnika.

Za oprawê plastyczn± "Borgii" odpowiedzialny jest Milo Manara, a scenariusz skupiaj±cy siê w znacznej mierze na erotyce daje w³oskiemu mistrzowi komiksów dla doros³ych szerokie pole do popisu. Wszechobecna golizna, g³ównie kobieca (znakomicie narysowana), cieszyæ bêdzie przede wszystkim mêskie oko. Wysoka dba³o¶æ o rzetelne przedstawienie realiów szesnastowiecznego ¶wiata, dok³adny, bogaty w detale rysunek czyni seriê przyjemniejsz± w ogl±daniu ni¿ w lekturze. Ponadto album "P³omienie stosu" zosta³ wydany w formacie wiêkszym od standardowego A4, co dodatkowo zwiêksza wizualn± przyjemno¶æ obcowania z nim; plansze s± ogromne i prezentuj± siê naprawdê dobrze. Wydawca potrafi zwróciæ uwagê Czytelnika na te elementy komiksu, które s± jego najwiêkszym atutem. Brawa dla oficyny Taurus Media za wysok± jako¶æ polskiego wydania.

Reasumuj±c, muszê stwierdziæ, ¿e "P³omienie stosu" nie odbiegaj± poziomem scenariusza od poprzednich czê¶ci serii, przez co pozostaje ona pozycj± przede wszystkim dla mi³o¶ników talentu Milo Manary. Z³udzeñ na zmianê p³ytkiej fabu³y nie pozostawia zapowied¼ ostatniego ju¿ albumu przewidzianego na ten rok. Mimo to mam nadziejê, ¿e Taurus Media nie da czekaæ polskim czytelnikom i podobnie jak mia³o to miejsce z "P³omieniami stosu", wyda kolejn± czê¶æ komiksu równocze¶nie z jego francusk± premier±, czego sobie i Wam ¿yczê.

Miko³aj Ratka

"Borgia" tom 3: "P³omienie stosu"
Tytu³ orygina³u: "Les flammes du b?cher"
Scenariusz: Alexandro Jodorowsky
Rysunki: Milo Manara
T³umaczenie: Magdalena Kurzyna
Wydawca: Taurus Media
Data wydania: 1.12.2008
Wydawca orygina³u: Glénat - Drugstore
Data wydania orygina³u: 3.12.2008
Liczba stron: 48
Format: 22,2 x 29,7 cm
Oprawa: twarda
Papier: kredowy
Druk: kolorowy
Dystrybucja: ksiêgarnie
Cena: 35,90 z³