Francuskie wydawnictwa komiksowe cz. III

Witam ponownie. Oto przed wami kolejna część moich wywodów o francuskich wydawnictwach komiksowych. Przypomnę, że poprzednim razem omówiliśmy działalność Les Humanoides Associés. Tym razem przyszła pora na Castermana i Dargaud.

 

Wydawnictwo to powstało dawno, bo w roku 1780. Ma swoją siedzibę w mieście Tournai, w Belgii. W roku 1934 Casterman przejął wydawnictwo "Le Petit Vingtieme", które publikowało albumy o przygodach Tintina (od czwartego numeru - "Cygara Faraona") i tak zaczęła się prawdziwa przygoda tego edytora z komiksem. Od roku 1942 Casterman publikował zmodyfikowane i pokolorowane werjse albumów z Tintinem (więcej o tym bohaterze możecie przeczytać w KZ#8). Wzmocnione sukcesem komiksów Herge'a wydawnictwo zaproponowało wkrótce potem nowe serie komiksowe autorów takich jak np.: Jacques Martin (serie "Alix" czy "Jhen"), François Craenhals ("Chevalier Ardent" i "Les 4 as") i Hansen (seria dla dzieci p.t. "Petzi"). Od roku 1954 Casterman wydawał także książki dla dzieci (m.in. prace Marcela Marlier - "Martine"), które okazały się sporym sukcesem. Wydawnictwo chciało jednak kierować swoją ofertę także do starszych odbiorców. Z tego powodu w 1973 r., zdecydowano się na publikację pierwszego albumu o przygodach Corto Maltese, serii autorstwa Hugo Pratta (o której możecie przeczytać więcej w KZ#35). Następnym krokiem było stworzenie w roku 1978 miesięcznika "A suivre" (Ciąg dalszy nastapi), który później miał bardzo duże znaczenie dla odświeżenia francuskiego "spojrzenia" na komiks w latach 90-ych. Niestety Casterman zaprzestał publikacji "A suivre" w roku 1997 (prawdopodobnie magazyn przestał być opłacalny). Wydawnictwo jest obecnie częścią grupy wydawniczej Flammarion.

Oferta wydawnicza Castermana dzieli się na dwie zasadnicze części: pierwsza jej część to komiksy, druga - książki dla młodzieży. Podział ten widać już na pierwszy rzut oka, przy wejściu na stronę internetową wydawnictwa, gdzie wydzielone są dwie oddzielne strefy. Nie zgłębiałem sekretów "tej drugiej" niekomiksowej strony działalności Castermana. Jednak odnośnie części komiksowej, należy powiedzieć, iż temu właśnie wydawnictwu francuscy (i nie tylko) czytelnicy zawdzięczają wiele wybitnych i znanych serii. Warto tu wymienić chociażby wspominane już wcześniej przygody Tintina i Corto Maltese, jak również serię "Cities Obscures" (Mroczne Miasta), autorstwa panów Schuitena i Peetersa (artykuły w KZ#24 i KZ#25-26); to właśnie w Castermanie ukazały się też prace Milo Manary powstałe do scenraiuszy tak wybitnych scenarzystów jak Hugo Pratt ("El Gaucho", "Un été indien" - czyli wydane niedawno także i u nas "Indiańskie Lato"), czy Federico Fellini (znane polskiemu czytelnikowi "Voyage a Tulum" - "Podróż do Tulum" oraz "Le Voyage de G. Mastorna" - "Podróż G. Mastorny"); w szeregach Castermana zagościli też m.in: Moebius, ze swoją znakomitą serią "Le Monde d'Edena" (Świat Edeny - seria była opisywana w KZ#18), czy Tardi i jego "Adele Blanc" i "Le Cri du Peuple" (dużo interesujących informacji na temat tego autora znajdziecie w numerze właśnie jemu poświęconemu - KZ#28). Casterman wydawał też słynny cykl autorstwa Françoisa Bourgeona - "Cycle du Cyan" (Cykl o Cyan). Dla wydawnictwa tworzyli również mało u nas znani, ale cenieni na zachodzie autorzy, tacy jak Boucq czy Didier Comes (artykuł na temat postaci drugiego z panów znajdziecie w KZ#36) i wielu jeszcze innych utalentowanych twórców. Niestety, pomimo tego, że Casterman jest wydawnictwem całkiem sporym i z dużymi tradycjami, mało jest w sieci "biograficznych" informacji na jego temat.

 

Pełna francuska nazwa tego wydawnictwa to "Les Éditions Dargaud". Zostało ono założone w 1943 roku przez Georges'a Dargaud. Początkowo publikowało nowele przeznaczone dla kobiet. W roku 1948 zaczęło też wydawać francuską edycję belgijskiego magazynu "Tintin" (wydawanego w oryginalnej wersji językowej przez Castermana). W roku 1960, Dargaud odkupiło tygodnik "Pilote" od René Goscinny'ego, Alberta Uderzo (twórców Asterixa) i Jean-Michel'a Charliera. Jednak pomimo wykupienia magazynu, pieczę nad nim nadal sprawowali wyżej wzmiankowani autorzy. W roku 1974 władze wydawnictwa postanowiły urozmaicić ofertę edytorską firmy. W wyniku tej decycji "Pilote" stał się miesięcznikiem, a wkrótce potem dołączyły do niego dwa nowe magazyny. Pierwszym z nich był "Lucky Luke Mensuel", w którym miały być publikowane opowieści westernowe, drugim zaś "Achille Talon Magazine", którego zawartośc stanowiły serie humorystyczne. Niestety, żaden z tych dwóch tytułów nie utrzymał się na rynku nawet przez rok, a opowieści tam publikowane powróciły do "Pilote". Niemniej równolegle do magazynów, krystalizowała się oferowana przez wydawnictwo gama komiksowych serii i książek mających w jakiś sposób związek ze światkiem opowieści obrazkowych.

Rzućmy okiem na serie, jakimi zasila francuski rynek komiksowy Dargaud. Wydawnictwo ma bowiem w swojej ofercie naprawdę olbrzymi arsenał zarówno serii jak i tak zwanych "jednostrzałówek". W tym istnym zalewie tytułów znajduje się wiele serii po prostu średnich, jednak nie brakuje tu też prawdziwych perełek. I tak, mamy na przykład znane tekże u nas przygody Blueberry'ego, Blacksada, "Rapaces" (czyli Drapieżców), "Les chroniques de la lune noire" (Kroniki Czarnego Księżyca), "Complainte des Landes Perdues" (Skarga utraconych ziem), Gipsy'ego (czyli Cygana), Murenę, Scorpiona, XIII, "La Vengeance du Comte Skarbek" (Zemstę Hrabiego Skarbka) czy przygody Valeriana i wiele jeszcze innych, równie ciekawych, choć może nie tak znanych serii. Jak więc widać jest tego całkiem sporo. Oprócz wymienionych powyżej serii i tytułów mamy też kolekcje, w ramach których, oprócz komiksów, publikowane są wspomniane już wcześniej książki.

Pierwszą z nich jest kolekcja Beaux livres (Pięknie książki). W jej ramach wydawane są monografie, wydania zbiorcze zakończonych już serii, artbooki, a także biografie autorów związanych z komiksem. I tak na przykład w ramach Beaux livres, ukazały się: "René Goscinny, profession humoriste" (René Goscinny, zawód satyryk) - czyli biografia ojca tak znanych postaci jak Asterix czy Lucky Luke, a także "Paris de fous" (Paryż wariatów), książka w której opisane zostały kulisy powstawania filmu "Le cinquieme élément" (czyli "Piąty element"), do którego projekty tworzyli tak znani artyści francuskiego środowiska komiksowego jak na przykład Mezieres, Moebius czy Druilet. Kolejną kolekcją z szerokiej oferty Dargaud jest Cosmo. Jest to kolekcja, w ramach której są wydawane zarówno komiksy frankońskie, anglosaskie, jak i mangi. Serie należące do tej kolekcji to między innymi: "Feux" (Ognie) autorstwa Tome'a i Hardy'ego, "Nanami" Corbeyrana, Sarn'a i Nauriel'a czy "Le Petit Monde" (Mały świat) Morvana i Terady. Kolejna kolekcja to Fictions (Urojenia) - w jej ramach, wydawane są serie Science fiction oraz Heroic Fantasy, takie jak na przykład "Reality Show" Morvana i Porcela "Libre a jamais" (czyli znana także u nas seria "Wieczna wolność") Haldemana i Morvano, czy "Anamorphose" Froidebvala i Francarda.

Następną kolekcją jest Le dernier chaptire (Ostatni rozdział). Składają się na nią różne nietypowe materiały dotyczące postaci komiksowych i twórców poszczególnych serii. Możemy tu odnaleźć między innymi korespondecje autorów z ich podróży po świecie, wspomnienia i różnego rodzaju zachowane na piśmie pamiątki odnośnie autorów, jak i serii niegdyś przez nich tworzonych, takich jak chociażby "Blake et Mortimer" (Blake i Mortimer), "Barbe-Rouge" (Czerwonobrody), "Pirlouit" czy "Les Pieds-Nickles". Jest też kolekcja analogiczna w swojej zawartości do Le dernier chaptire, jednak w jej ramach są wydawane prace związene z postacią tylko jednego twórcy. Kolekcja ta, to Les Corespondances de Pierre Christin (Korespondecje Pierre'a Christina). Autor ten jest znany głównie jako scenarzysta serii o przygodach czasoprzestrzennych agentów Valeriana i Laureliny. Jest on jednak także znanym publicystą, pisarzem, a nade wszystko podróżnikiem. Christin zwiedził wiele niezwykłych zakątków świata, pisząc przy tym niezmordowanie swoje dzienniki i korespondencje. I tak oto Dargaud wydaje kolekcje niezwykłych relacji pisanych przez Christina, a ilustrowanych przez różnych rysowników.

Jeszcze jedną kolekcją wydawaną przez Dargaud jest Les Integrales. Jest to oczywiście kolekcja, w której wydawane są zbiorcze reedycje zamkniętych już serii (lub ich cykli składowych), w połączeniu z dopisanymi wstępami, posłowiami, materiałami bonusowymi, niekiedy w twardych oprawach itd. Warto tu wymienić takie seria jak "Achille Talon" - autorstwa Grega, "Vagabond des limbes" - Ribery i Godarda czy "Lucky Luke'a". Long courrier (Goniec) - to z kolei kolekcja, w której głównie serie obyczajowe, takie jak na przykład: "Blues 46" Moenarda i Stalnera, czy "Les Annees Goudard" Berroyera i Gibrata. No i jest jeszcze Poisson Pilote - w ramach tejże kolekcji wydawane są komiksy niestandardowe, często niszowe, nieprzystające do głównego nurtu, nierzadko nie przemawiające do szerokiej publiczności, niosące jednak w sobie głębokie treści i ostatecznie zdobywające szerokie uznanie. Warto tu wymienić chociażby serie "Le Chat du rabbin" (czyli Kot Rabina) Johana Sfara, "Es Cherchers du Tresor" Dawida B czy "Les Entremondes" Larceneta.

Na tym kończy się trzecia część mojego skromnego "przewodnika". Do zapoznania się z częścią czwartą zapraszam oczywiście w kolejnym numerze.

aegirr

Źródła:

http://en.wikipedia.org
http://www.editionsdelan2.com/sommaire2.php3
http://www.lombard.be/home_fr.htm
http://bedetheque.com
http://www.bdnews.net/news_795.html