Mike Mignola

 

 

 

Michael Mignola urodził się w roku 1962 w mieście Berkeley w stanie Kalifornia w Stanach Zjednoczonych. Od samego dzieciństwa jego umysł żywił się telewizyjnymi horrorami, dziełami Lovecrafta oraz, a może przede wszystkim komiksami. Pewnie pod wpływem komiksów stworzonych przez Jack`a Kirby`ego dla Marvela swoje edukacyjne kroki skierował na tamtejszy uniwersytet, by w 1982 ukończyć katedrę sztuk pięknych. Debiutował już w wieku lat dziewiętnastu, bo w roku 1981, kiedy to współtworzył fanzin "The Comic Reader", gdzie prezentował swoje prace. Profesjonalną karierę zaczął w roku 1983, gdy został zatrudniony przez Marvela na stanowisku inkera. Nakładał tusz w takich seriach jak: "Daredevil", "Power Man and Iron Fist", "Master of Kung-Fu", "Ka-Zar the Savage", "Marvel Team-Up" oraz "The Defenders". W roku 1984 nastąpił przełom. W numerze 16 "Marvel Fanfare" narysował dziesięciostronicową historię o księciu Namorze pt. "A Fable". Już wtedy zwrócił uwagę swoim charakterystycznym stylem oraz fascynacją dużymi wszechobecnymi plamami czerni.

 

Pierwszą serią prowadzoną przez Mignolę był cykl opowiadający o antropomorficznym członku zwierzęcej policji podróżującym w czasie. Szybko zapomniana seria, która została zamknięta po numerze czwartym zapowiadała tylko to, co ma nadejść. W roku 1985 został także rysownikiem okładek serii "The Incredible Hulk" i okazjonalnie kilku innych oraz przygodnym autorem wnętrza zeszytów tej serii.

 

" ...trochę trudno powiedzieć, co tam robiłem, tworzyłem tylko surowe szkice, a kto inny nakładał tusz na moje prace. ... Ludzie nie mają pojęcia jak okropny wtedy byłem. Dzięki Bogu gość, który nakładał na to tusz zlitował się nade mną i sprawił, że wyglądałem lepiej niż naprawdę." (1)

Przez pewien czas jest jeszcze związany z Marvelem, ale już wtedy widać zainteresowanie Mignoli komiksem niezależnym, nie opowiadającym o superbohaterach, gdzie mógłby pokazać swój unikalny styl. Rozpoczyna więc pracę nad serią "Chronicles of Corum" będącą adaptacją prozy Michaela Moorcocka dla wydawnictwa First Comics

Koniec mało obiecującego związku z Marvelem a początek okresu współpracy Mignoli z DC nastąpił w chwili porzucenia pracy nad "Corum" i stworzenia rysunków do czteroczęściowej mini-serii pt. "Phantom Stranger" dla DC. Jako wolny strzelec tworzył dalej okładki, pin-upy oraz krótkie historie dla Marvela, lecz te najważniejsze dzieła main-streamowego komiksu autorstwa Mignoli powstaną w konkurencyjnym wydawnictwie. Dla DC stworzył mini-serie "World of Krypton" opowiadającą o przeszłości rodzinnej planety Supermana, "Cosmic Odyssey" grupująca największych bohaterów uniwersum DC w obronie galaktyki. Poza krótkimi historiami w wiodących seriach DC jest też autorem okładek do jednej z najważniejszych historii tamtego okresu a mianowicie do sagi opowiadającej o śmierci drugiego Robina Jasona Todd`a "A Death in the Family".

" Biorąc pod uwagę, jakie było zainteresowanie mediów, życzyłbym sobie wykonać lepsze okładki". (2)

Razem z Brianem Augustynem tworzy też historię opowiadającą o Batmanie, a osadzoną w wiktoriańskiej Anglii gdzie Batman musi się zmierzyć z Kubą Rozpruwaczem. Był to początek serii jakże teraz popularnych "Elseworld`ów".

 

 

Na przekór oczekiwaniom Mike Mignola, który wyrobił sobie już nazwisko w branży zaczął teraz rzadko tworzyć rysunki dla regularnie ukazujących się serii. W latach 1989-1993 podziwiać możemy go przede wszystkim na okładkach zeszytów wielu popularnych serii takich jak "Thor", "Classic X-Men" czy "Batman/Judge Dredd: Vendetta in Gotham". Rzadko tworzone przez niego albumy pokazują rozdarcie, w jakim był wtedy Mignola. Z jednej strony powstają dosyć nietypowe albumy jak "Dr. Strange/Dr. Doom: Triumph and Torment" oraz "Wolverine: the Jungle Adventure" mieszczące się jednak w ramach komiksu superbohaterskiego, a z drugiej tworzy wraz z Howardem Chaykin`em mini-serię "Fafhrd and Grey Mouser" dla Epic - imprintu Marvela oraz album "Ironwolf: Fires of the Revolution" dla DC.

Albumy te były sukcesem artystycznym gdyż Mignola mógł całkowicie puścić wodze swojej fantazji i stworzyć nowe nieznane światy, lecz nie były sukcesem komercyjnym. Powoli coraz bardziej widoczne stawało się, że Mignola zaczyna nie pasować do wydawanego głównie w Ameryce komiksu superbohaterskiego. Wynikiem jednomiesięcznego zastępstwa Roba Liefielda w 8 numerze "X-Force" były głosy wołające o pomstę do nieba i prośby o powrót twórcy tej serii.

Przełomowym stał się rok 1993, gdy ukazały się: komiksowa adaptacja "Draculi" Coppoli, "Aliens: Salvation" oraz historia "Sanctum" w "Batman: Legends of the Dark Knight #54". Wszystkie trzy były opowieściami o mrocznej tematyce i wszystkie pozwoliły Mignoli rysować tak jak potrafi najlepiej i często też to, co lubi najbardziej. Była walka z niepojmowalnym przez nasz umysł złem, oraz to, co nam się podoba najbardziej a jemu wychodzi najlepiej, czyli rysunki wiktoriańskiej Anglii i macek ośmiornicy. Mignola znalazł się w tym momencie na rozdrożu.

" ..."W jakim kierunku powinienem teraz pójść? Pójdę do DC i powiem "Pozwólcie mi zrobić jakiś projekt z Batmanem. " albo... " Wszystko, o czym pomyślałem zdawało się być tylko powtarzaniem tego, co już zrobiłem chyba, że zrobię coś swojego." (3)

Mignola początkowo planował projekt mało komercyjny, dlatego też pozostał on tylko w fazie planowania. Zamierzał w formie komiksów zaadoptować stare legendy i opowieści o elfach i gnomach. Zamysł ten w późniejszych pracach pozostał, przyjął jednak inna formę wraz z pojawieniem się dodatkowej postaci, wraz z narodzinami Hellboya.

Według legendy zdarzyło się to przypadkiem i całkowicie niespodziewanie. Zwykły szkic stworzony jako żart i umieszczony na okładce konwentowego programu pozwolił Mignoli na stworzenie postaci, wokół której mógł zbudować świat, w którym umieściłby wszystkie te mity i legendy, o których chciał opowiedzieć.

" Hellboy był początkowo wielką stertą historii, które lubiłem, postaci i interesujących wizji wrzuconych razem, na których bazowałem. Większość ludzi wymyśla bohatera, a później pisze historie. Ja miałem najpierw historie i ich umiejscowienie, a następnie musiałem znaleźć bohatera, który by je przezywał" (4)

Powstał, więc bohater rodem z piekła, Hellboy, należący do Biura Badań Paranormalnych i Obrony. Jest jednocześnie demonem, który ma być zwiastunem apokalipsy oraz wychowanym przez ludzi członkiem agencji trudniącej się zwalczaniem piekielnego rodu. Walczy on także z ludźmi chcącymi za pomocą mocy paranormalnych podporządkować sobie świat, czyli głównie z nazistami i innymi opętanymi przez rządzę władzy szaleńcami.

 

Wszystko było gotowe. Był plan, była wizja, historie, a przede wszystkim był i bohater. Kłopotem było to, że Mike Mignola był przede wszystkim rysownikiem, lub inaczej - osobą, która na pewno wiedziała, czego oczekuje, co chce zrobić i w jaki sposób, ale która obawiała się, że nie jest w stanie podjąć się pracy tekściarza przy takim projekcie. Potrzebny był ktoś, kto pokazałby Mike`owi Mignoli jak to się robi. W celu nauczenia się i tego rzemiosła poprosił Johna Byrne, z którym współpracował już wcześniej, by pomógł mu w stworzeniu pierwszych historii o piekielnym chłopcu.

" Nigdy nic mu nie pokazałem. Wyjaśniłem mu tylko, co chce zrobić. ... Naprawdę nie wiedziałem z jak dużą częścią pisania tekstów skończę. Ale ostatecznie skończyłem robiąc ich większość." (5)

Debiut Hellboya nastąpił jeszcze w 1993 roku w postaci dwóch krótkich historyjek zamieszczonych w katalogach oraz jako kilkustronicowy występ gościnny rysowany przez Mignolę w autorskiej serii Johna Byrne, "John Byrne`s Next Men" a dokładnie w numerze 21 tej serii.

Pełnometrażowy debiut paranormalnego badacza i agenta nastąpił w czteroczęściowej mini-serii "Hellboy: Seed of Destruction" autorstwa Mike`a Mignoli i Johna Byrne w roku 1994. Mini-seria została wydana przez młode wtedy wydawnictwo Dark Horse Comics. Stworzony tam krótko żyjący imprint Legend skupiał takich artystów jak Frank Miller, Artur Adams, Paul Chadwick czy w końcu Mike Mignola i pozwalał im na twórczą swobodę i niezależność, jakiej nie zagwarantowałby im żaden z wydawniczych molochów.

Przez większość ostatnich dziesięciu lat Mike Mignola poświęcił się tworzeniu historii opowiadających o Hellboyu, które zyskały światowy rozgłos i uznanie krytyków oraz czytelników. Powstało już 7 mini-serii o różnym formacie oraz kilkanaście krótkich historyjek i team-up`ów. Wokół tej postaci, która z początku zdawała się być niszową powstała już cała marketingowa otoczka charakterystyczna dla bardziej main-streamowych bohaterów. Książki, gry komputerowe, gry RPG, koszulki, kubki, figurki, a nawet pudełka na lunch to teraz codzienność.

Pisząc, że Mike Mignola większość czasu w ciągu tych dziesięciu lat poświęcił swemu największemu dziełu nie pomyliłem się zbytnio, gdyż tak na pewno jest. Nie oznacza to jednak, że Mignola nie uciekał czasem do tworzenia rzeczy, które znajdowałyby się w jego biografii zaraz po jakże prawdziwym, ale i ograniczającym stwierdzeniu "twórca kultowego komiksu "Hellboy". Wraz z Billem Wray`em twórcą kreskówki "Ren & Stimpy" stworzyli postać Hellboya Juniora, czyli małego nieposłusznego berbecia żyjącego w piekle, żywiącego się larwami i pilnującego smażącego się tam Hitlera.

Reszta projektów mimo nieobecności w tytule słowa "Hellboy" nie odchodzi daleko tematyką od tej obecnej w "Hellboyu". Wraz z Patem McEownem stworzył mini-serię "Zombieworld: Champion of the Worms" dla Dark Horse oczywiście o zombie, wraz z Troy`em Nixey mini-serię "Jenny Finn" dla Oni Press o pladze nawiedzającej wiktoriański Londyn oraz znów z Troy`em Nixey dla DC "Batman: The Doom that Came to Gotham". W wspomnianych powyżej przeze mnie projektach Mignola był raczej tylko scenarzystą i rysownikiem okładek. Innymi projektami, przy których pracował są filmy: "Atlantis" i Blade II" jako konsultant artystyczny oraz książki, do których tworzył ilustracje.

Już przed upływem dwudziestego wieku Mignola poczuł się zmęczony tworzeniem komiksów tylko o Hellboyu. W planach były różne mini-serie między innymi szykowana dla DC o podobnej tematyce, co "Hellboy", lecz bardziej nastawiona na opowiadania detektywistyczne. Jednakże nawał pracy, przedłużający się okres rysowania serii "Hellboy: The Conqueror Worm", wprowadzenie serii pobocznej "B.P.R.D." oraz okazja do bliskiej współpracy przy wchodzącym właśnie na ekrany amerykańskich kin filmie na podstawie "Hellboya" nie pozwoliły Mike`owi Mignoli na urzeczywistnienie tych planów.

Ostatecznie efektem było powstanie tylko jednego one-shotu pt. "The Amazing Screw-On Head" opowiadającego o wkręcanej metalowej głowie, agencie rządowym "żyjącym" za czasów prezydenta Lincolna i walczącym ze złem. Mamy też film, nad którym artystyczną pieczę sprawował oraz prawie całkowitą jego nieobecność na komiksowym rynku (jedna opowieść komiksowa w ciągu 2003 roku i ciągle odkładanie mini-serii Hellboy: the Island oraz Hellboy: Hell).

 

Jeszcze jednym efektem krótkich wakacji Mignoli (nie od pracy oczywiście) było rozszerzenie uniwersum Hellboya. Na początku powstała mini-seria "B.P.R.D.: Hollow Earth", za którą podążyły one-shoty i wychodząca teraz seria "B.P.R.D.: Plague of Frogs". B.P.R.D. to historie opowiadające o Biurze Badań Paranormalnych i Obrony rozwiązującego zagadki paranormalne, ale już bez Hellboya.

 

. Postać stworzona przez Mignolę stała się inspiracją dla wielu twórców, czego uwieńczeniem stała się ośmioczęściowa mini-seria pt. "Hellboy: Weird Tales", którą wypełniają krótkie historyjki mniej i bardziej znanych twórców z branży komiksowej i filmów animowanych. Mignola jako dobry wujek i patron użyczył im swojej postaci i dał całkowitą swobodę w tworzeniu historii. Projekt ten dowodzi, jakim źródłem inspiarcji stał się on dla młodszych od niego (najczęściej) rysowników w ciągu całej swojej kariery oraz w ciągu tych dziesięciu lat od narodzin Hellboya.

A jakim człowiekiem jest prywatnie Mike Mignola? Trudno mi powiedzieć, gdyż nie miałem tej przyjemności by go poznać, chociaż dużo bym za to dał. Z wypowiedzi otaczających go ludzi i wywiadów wywnioskować jednak mogę, że ten ponad czterdziestoletni autor żyjący obecnie z żoną Christine i córką Katie w Nowym Jorku (już nie w Portland) jest miłym i bardzo przystępnym człowiekiem. Jest bardzo twórczym i poświęconym swej pracy artystą.

 

Na pewno jest też perfekcjonistą, o czym świadczy czas pracy, jaki spędza na rysowaniu swych komiksów oraz wielokrotne próby okładek i stron, które częstokroć odrzuca. Jest też skromny i pełen pokory, co można wywnioskować już z przytaczanych przeze mnie wypowiedzi. Na pewno też jest artystą jedynym w swoim rodzaju, dlatego miejmy nadzieję, że stworzy jeszcze wiele komiksowych historii, które będzie nam dane poznać.

 

Wojciech "dieFarbe" Garncarz

Bibliografia:
Jest to oczywiście skrócona (jeśli to w ogóle możliwe) jej wersja, gdyż ominąłem okładki i pin-upy, których Mike Mignola naprodukował w ilościach wręcz przerażających, a skupiłem się tylko na historiach komiksowych.

Historie niezwiązane z Hellboyem:

1983
Daredevil #197 - Marvel Comics - tusz
Power Man & Iron Fist #96, 97, 100 - Marvel Comics - tusz
Master of Kung Fu #123, 124 - Marvel Comics - tusz
Ka-Zar the Savage #28 - Marvel Comics - tusz

1984
Marvel Team-Up #141 - Marvel Comics -tusz
The New Defenders #116 - Marvel Comics - tusz
Alien Worlds #6 - Pacific Comics - tusz
Marvel Fanfare #16 - Marvel Comics

1985
X-Men Annual #9 - Marvel Comics
Incredible Hulk #311-313 - Marvel Comics
Marvel Age Annual #1 - Marvel Comics
Rocket Racoon #1-4 - Marvel Comics
Alpha Flight #29-31 - Marvel Comics
Elementals #2 - Comico Comics
Amazing High Adventure #3 - Marvel Comics

1986
Chronicles of Corum #1-6 - First Comics
Solomon Kane #4 - Marvel Comics
Nexus 28 - First Comics
Cloak & Dagger vol.2 #8 - Marvel Comics
Web of Spiderman Annual #2 - Marvel Comics

1987
Phantom Stranger #1-4 - DC Comics

1988
What the...?! #2 - Marvel Comics
World of Krypton #1-4 - Marvel Comics
Gotham by Gaslight - DC Comics
Cosmic Odyssey #1-4 - DC Comics
Action Comics #600 - DC Comics
Superman #16, 23 - DC Comics

1989
Thor #408, 409 - Marvel Comics
Swamp Thing Annual #5 - DC Comics
Marvel Fanfare #43 - Marvel Comics
Dr Strange-Dr Doom: Triumph and Torment - Marvel Comics
Action Comics Annual #2 - DC Comics

1990
Fafhrd and the Gray Mouser 1, 2 - Epic/Marvel Comics
Wolverine: The Jungle Adventure - Marvel Comics

1991
Fafhrd and the Gray Mouser 3, 4 - Epic/Marvel Comics

1992
Hellraiser 13 - Epic/Marvel Comics
Metropol vol.1 #9-11 - Epic/Marvel Comics
Ironwolf: Fires of the Revolution - DC Comics
Cosmic Odyssey TPB - DC Comics

1993
Ray Bradbury Comics #4 - Topps Comics
Bram Stoker`s Dracula #1-4 - Topps Comics
Bram Stoker`s Dracula TPB - Topps Comics
Aliens: Salvation - Dark Horse Comics
Batman: Legends of the Dark Knight #54 - DC Comics

1995
Ill met in Lankhmar - White Wolf Books - ilustracje do książki

1996
Lean Times in Lankhmar - White Wolf/Borealis Books - ilustracje do książki
Dark Horse Presents #107 - Dark Horse Comics

1997
Mask: Virtual Surreality - Dark Horse Comics
Return to Lankhmar - WhiteWolf/Borealis Books - ilustracje do ksiązki
Zombie World: Champion of the Worms #1- Dark Horse Comics

1998
Zombie World: Champion of the Worms #2, 3- Dark Horse Comics
Zombie World: Champion of the Worms TPB - Dark Horse Comics

1999
Corum: The Prince With the Silver Hand TPB
Jenny Finn #1-4 - Oni Press - scenariusz - Mike Mignola i Troy Nixey, rysunek - Troy Nixey
Farewell to Lankhmar - WhiteWolf/Borealis Books - ilustracje do ksiązki
Return to Lankhmar - WhiteWolf/Borealis Books - ilustracje do ksiązki

2000
Batman: The Doom that Came to Gotham #1, 2 - DC Comics - scenariusz Mike Mignola i Richard Pace, rysunek - Troy Nixey

2001
Batman: The Doom that Came to Gotham #3 - DC Comics - scenariusz Mike Mignola i Richard Pace, rysunek - Troy Nixey
Aliens: Salvation/Sacrifice TPB - Dark Horse Comics
Fritz Leiber`s Tales of Fafhrd and Gray Mouser: Lankhmar - ilustracje do książki
Fritz Leiber`s Tales of Fafhrd and Gray Mouser: Thieves` House - ilustracje do książki

2002
The Amazing Screw-On Head - Maverick/Dark Horse Comics
9-11 #1 - DC Comics/Dark Horse Comics/Chaos Comics/Image Comics
Dark Horse Maverick: Happy Endings - Maverick/Dark Horse Comics - Mike Mignola z córką Katie Mignola

Historie o Hellboyu i te tylko z nim związane

1993
San Diego Comic Con Program - Comic Com Magazine
Next Men #21 - Legend/Dark Horse Comics

1994
Hellboy: Seed of Destruction #1-4 - Legend/Dark Horse Comics
Dark Horse Presents #88-91 - Dark Horse Comics - Wolves of Saint August
Hellboy: Seed of Destruction HC
Hellboy: Seed of Destruction TPB - pierwsze wydanie

1995
Dark Horse Presents #100-2 - Dark Horse Comics - The Chained Coffin
Hellboy: The Wolves of Saint August- Legend/Dark Horse Comics

1996
Ghost/Hellboy #1, 2 - Dark Horse Comics - scenariusz i wstępne szkice - Mike Mignola, rysunek - Scott Benefiel
Ghost/Hellboy Collection - Dark Horse Comics - scenariusz i wstępne szkice - Mike Mignola, rysunek - Scott Benefiel
Hellboy: The Corpse and the Iron Shoes - Legend/Dark Horse Comics
Hellboy: Wake The Devil #1-4 - Legend/Dark Horse Comics

1997
Hellboy: Wake The Devil TPB - Legend/Dark Horse Comics
Hellboy: Seed of Destruction TPB - Legend/Dark Horse Comics - drugie wydanie
Hellboy: The Lost Army - Dark Horse Books - ksiązka autorstwa Christophera Goldena z ilustracjami Mike`a Mignoli
Hellboy: Almost Colossus #1, 2 - Dark Horse Comics
Hellboy Jr. Halloween Special - Dark Horse Comics - humorystyczne historyjki różnego autorstwa, pomysłodawcy - Mike Mignola i Bill Wry
Hellboy Christmas Special - Dark Horse Comics - A Christmas Underground

1998
Dark Horse Presents Annual 1998 - Dark Horse Comics - The Right Hand of Doom
Abe Sapien: Drums of the Dead - Dark Horse Comics - pierwsza historia autorstwa Brian`a McDonalda i Dereka Thompsona, druga Mike`a Mignoli - Heads
Batman/Hellboy/Starman 1, 2 - DC Comics/Dark Horse Comics
Hellboy: The Chained Coffin and Others TPB - Dark Horse Comics - zbiór krótkich historii:
- The Corpse
- The Iron Shoes
- The Baba Yaga - wcześniej nie publikowane
- A Christmas Underground
- The Chained Coffin
- The Wolves of Saint August
- Almost Colossus

1999
Dark Horse Presents Annual 1999 - Dark Horse Comics - Pancakes
Hellboy: Box Full of Evil #1, 2 - Maverick/Dark Horse Comics
The Monstermen: The Skull and the Snowman - Maverick/Dark Horse Comics - Goodbye, Mister Tod
Hellboy Jr. #1, 2 - Dark Horse Comics - humorystyczne historyjki różnego autorstwa, pomysłodawcy - Mike Mignola i Bill Wry
Hellboy: Odd Jobs - Dark Horse Books - zbiór opowiadań różnych autorów - Mike Mignola jest współautorem jednego z nich razem z Christopherem Goldenem

2000
Dark Horse Presents #151 - Dark Horse Comics - The Nature of the Beast
Hellboy: The Right Hand of Doom TPB - Dark Horse Comics - zbiór krótkich historii:
- Pancakes
- The Nature of the Beast
- King Vold - wcześniej nie publikowane
- Heads
- Goodbye, Mister Tod
- Varcolac - wcześniej publikowane w Dark Horse Extra
- The Right Hand of Doom
- Box Full of Evil

2001
Hellboy: Conqueror Worm #1-4 - Maverick/Dark Horse Comics
Hellboy: Bones of Giants - Dark Horse Books - ksiązka autorstwa Christophera Goldena z ilustracjami Mike`a Mignoli

2002
B.P.R.D.: Hollow Earth #1-3 - Dark Horse Comics - scenariusz - Mike Mignola, Christopher Golden i Tom Sniegoski, rysunek - Ryan Sook
Hellboy: Conqueror Worm TPB - Dark Horse Comics
Hellboy: Sourcebook and Roleplaying Game - poza opisami zasad gry i postaci zawiera historyjkę autorstwa Christophera Goldena i krótki komiks ze scenariuszem Mike`a Mignoli, Jai Nitza oraz Philipa Reeda i rysunkiem Zacha Howarda
Hellboy: The Third Wish #1-2 - Maverick/Dark Horse Comics

2003
B.P.R.D.: Hollow Earth & Other Stories TPB - Dark Horse Comics - zbiera mini-serię B.P.R.D. oraz wcześniejsze krótkie historie
The Dark Horse Book of Haunting - Dark Horse Comics - Dr. Carp`s Experiment
Hellboy: Weird Tales #1-6 - Dark Horse Comics - historie róznych artystów bez udziału Mike`a Mignoli
Hellboy: Weird Tales vol.1 TPB - Dark Horse Comics - zbiorek zawierający pierwszych sześć zeszytów serii
B.P.R.D.: The Soul of Venice - Dark Horse Comics - scenariusz - Miles Gunther i Mike Mignola, rysunki Michael Avon Oeming
B.P.R.D.: Dark Waters - Dark Horse Comics - scenariusz - Brian Augustyn, rysunek - Guy Davis
B.P.R.D.: Night Train - Dark Horse Comics - scenariusz - Geoff Johns, rysunek - Scott Kolins
B.P.R.D.: There`s Something under my Bed - scenariusz - Joe Harris, rysunek - Adam Pollina
The Art of Hellboy HC - Dark Horse Comics - art book
Hellboy Junior TPB - Dark Horse Comics - zbiór humorystycznych historyjek różnego autorstwa, pomysłodawcy - Mike Mignola i Bill Wry

2004
Hellboy: Weird Tales #7, 8 - Dark Horse Comics - historie róznych artystów bez udziału Mike`a Mignoli
Hellboy: Seed of Destruction TPB
Hellboy: Wake the Devil TPB
Hellboy: The Chained Coffin and Others TPB
Hellboy: The Right Hand of Doom TPB
Hellboy: Conqueror Worm TPB
- Dark Horse Comics - nowe wydania celebrujace 10 lat Hellboya
The Art Of Hellboy TPB - Dark Horse Comics
The Art of Movie HC - Dark Horse Comics - album ze zdjęciami z filmu
Hellboy: The Corpse - Dark Horse Comics - reprint z dodatkowymi zdjęciami z filmu
B.P.R.D.: Plague of Frogs #1, 2- Dark Horse Comics - scenariusz - Mike Mignola, rysunek - Guy Davies

Mignola w Polsce

1991
Superman #6/91 - TM-Semic - kilka stron z Action Comics Annual #2
Batman #8/91 - TM-Semic - okładka z oryginalnego Batman #454

1992
Batman #6/92 - TM-Semic - okładka z oryginalnego Detective Comics #586

1993
X-Men Poster Magazine - TM-Semic - plakat z Cable i Wolverine

1994
Batman #12/94 - TM-Semic - historia i okładka z Batman: Legends of the dark Knight #54, scenariusz - Dan Raspler, Mike Mignola, rysunek - Mike Mignola

1998
Lobo: Nieamerykańscy gladiatorzy (Wydanie specjalne #1/98) - TM-Semic - okładka oryginalnego Lobo: Unamerican Gladiators #3

2001
Świat Komiksu #23 - Egmont Polska - Baba Jaga
Świat Komiksu #24 - Egmont Polska - Spętana Trumna
Dylan Dog: Johnny Freak - Egmont Polska - okładka amerykańskiego wydania
Hellboy: Nasienie zniszczenia - Egmont Polska
Dylan Dog: Świt żywych trupów - Egmont Polska - okładka amerykańskiego wydania

2002
Hellboy: Spętana trumna i inne opowieści tom 1 - Egmont Polska - zbiór opowieści:
- Wisielec
- Żelazna buty
- Gwiazdka w zaświatach
- historyjki z oryginalnego Hellboy: Seed of Destruction
Dylan Dog: Powrót potwora - Egmont Polska - okładka amerykańskiego wydania
Hellboy: Spętana trumna i inne opowieści - Egmont Polska - zbór opowiadań:
- Wilki ze Świętego Augusta
- Baba Jaga
- Spętaną trumna
Hellboy: Obudzić diabła - Egmont Polska

2003
Hellboy: Prawie kolos - Egmont Polska
Hellboy: Prawa ręka zniszczenia - Egmont Polska - zbiór opowiadań:
- Placuszki
- Natura bestii
- Król Vold
- Głowy
- Żegnaj, Panie Tod
- Warchołak
- Prawa ręka zniszczenia
- Szkatułka pełna zła
Batman: Black & White II #1 - Egmont Polska - przednia i tylnia okładka
Batman: Black & White II #2 - Egmont Polska - tylnia okładka
Hellboy: Zdobywca czerw - Egmont Polska
B.B.P.O.: Nawiedzona ziemia - Egmont Polska - scenariusz - Mike Mignola, Christopher Golden i Tom Sniegoski, rysunek - Ryan Sook

2004
Batman: Zagłada Gotham - Egmont Polska - scenariusz Mike Mignola i Richard Pace, rysunek - Troy Nixey

Tym którzy ciekawi są Mike`a Mignoli i jego twórczości sugerowałbym zajrzeć na te strony internetowe, które były mi bardzo pomocne w pracy przy tym tekście.


http://www.hellboy.com
http://www.darkhorsecomics.com
http://www.geocities.com/mignolaart
http://www.distrimagen.es/mignola/mignola
http://www.tcj.com/2_archives/i_mignola.html - (3, 5)
http://www.ninthart.com/display.php?article=787
http://www.richmondcomix.com/irving/mignola2.html - (1, 2)
http://westfieldcomics.com/wow/frm_int_049.html
http://www.comicbookresources.com/news/newsitem.cgi?id=47- (4)